المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة المشكلات الزوجية والأسرية

عيادة المشكلات الزوجية والأسرية للوصول الى الإستقرار الزوجي والأسري

ممكن مساعده

السلام عليكم ورحمه الله اخوانى انا جديد فى هذا المنتدى ولكننى شعرت انه المكان المناسب كى اتحدث فلقد اصقلتنى الهموم وانا اشعر اننى فى دوامه حقيقيه من العديد والكثير من

قديم 19-08-2013, 01:04 AM   #1
حبيبى هو الرحمن
عضو جديد

الصورة الرمزية حبيبى هو الرحمن
حبيبى هو الرحمن غير متواجد حالياً

ممكن مساعده

السلام عليكم ورحمه الله
اخوانى انا جديد فى هذا المنتدى ولكننى شعرت انه المكان المناسب كى اتحدث فلقد اصقلتنى الهموم وانا اشعر اننى فى دوامه حقيقيه من العديد والكثير من مشاكل ثقيله فى حياتى بعضها استطيع التحدث به هنا والبعض الاخر قد احتفظ به الى ان اذهب الى دكتور نفسانى بدايه انا شاب وبدات معاناتى منذ وفاه والدتى رحمها الله حيث لدى اخ شقيق و3 اخوات غير اشقاء بنتين وولد انا اصغر اخواتى بعد وفاه والدتى كنت تقريبا فى ثانوى عام وشعرت بوحده بعد وفاتها ودخلت الجامعه وكانت هذه المرحله كنت احتاج اى شخص الى جوارى فكنت احاول الارتباط هربا من الوحده التى زادت فيما بعد بعد زواج اخى واصبحت انا وابى نعيش فى بيت واحد واخواتى الاخرين يعيشون فى بيتهم مع امهم العلاقات بيننا طيبه الااننى رفضت العيش معهم فقط لعدم التعود فلم اعرفهم الا على كبر المهم بدءت المشكله الحقيقيه عندما اكتشفت شخصيه ابى بعد مااصبحنا نتكلم كثيرا بحكم انه اصبحنا نعيش فى بيت واحد حيث اكتشفت ماصدمنى وجدت كل معانى القذاره التى يمكن ان تتوفر فى انسان نعم انا فى نظركم الان شخص سئ كيف يتجرا وان يقول على ابيه كلام كهذا صدقونى اتعب كثير من منافقته يوميا فاانا مضطر للابتسام فى وجهه كل يوم لكى ابره ولكننى فى داخلى اقول انك اقذر شخص اوجده الله فى حياتى ولكننى اعامله بالحسنى وهذا مايضغط عليا بشده ساقول لكم مايجعلنى انظر اليه هذه النظره لعلى اجد من يشعر بى او يقولى اعمل ايه هذا الشخص المدعى ابى عندما كنت صغير السن حوالى 20 سنه او اقل كان دايما يقولى شهاده ايه وهتفيدك باايه هو يعمل بالتجاره ويكسب جيدا ومستواه المادى مريح جدا وكان بيملى دماغى دايما بالكلام ده ويقولى بس انت برده تخلص بس ميهمكش اول متتخرج هديللك 50 الف جنيه تشتغل وتبنى حياتك طبعا حصل استهتار منى معرفش ايه سببه ورسبت فى الكليه سنه واتنين و3 ودايما اى محاولات شغل كنت اشتغلها كان يقولى لالالالا بلاش تشتغل دلوقتى لحد متخلص ومتقلقش المهم انى قررت اشتغل مع الدراسه وبذلت مجهود كبير وعملت مبلغ حوالى 10 الاف فى سنتين من العناء الشديد بمجهودى فاذا به فى يوم يقولى انا ببنى عماره وفعلا كان بيعمل كده ومحتاج منك المبلغ ده واعتبره معايا واردهوللك تانى لم اتردد ووقفت بجواره فاذا بى اكتشف قذارته الحقيقيه عندما كان يعطينى مصروف عشان انا كنت لوحدى وكانت مصاريف اكل وشرب بدء يعايرنى بيها حيث كانت الصدمه لدرجه لاتتخيلها عقولكم حيث كان بيحسب عليا المياه والنور الشقه الايجار ايلى احنا فيها ولم حسيت بكده بقيت اقوله طب اخصم من الفلوس عشان بس اترحم من كلامه البذئ لحد مخلصت الفلوس ايلى كانت شايلها فى مده قصيره وقولت مش مشكله وقررت الاعتماد على نفسى وارتبطت عن طريق الكليه ولم يكن الارتباط رسمى وقتها وفضلت ايلى اشتغل بيه اصرفه على مصاريفى الاساسيه ولكنه لم يتركنى فى حالى اذا به انسان حقووووووووووووووود للغايه يجن جنونه ويسود وجهه عندما يرانى اعمل ويفضل يتكلم بنرفزة شديده عندما يرانى اعمل واعتمد على نفسى ويفضل يقولى الشغل هيفيدك باايه وكلام غريب جدا وبلاش تتعب نفسك عشان شويه فلوس وكلام يحرق الدم ليل نهار لدرجه انى جالى قولون عصبى واصابنى تعب فى معدتى من كثره هذا الضغط العصبى ده غير لو اشتدت عليا الضيق واضطريت احتاجله فى مصاريف لازم يبين للناس كلها انه بيدينى عشان يشوه صورتى قدامهم وانا دايما بقول يارب انا صابر بس عشانك لدرجه فى مره تركت عملى بسبب بعض المشاكل وجلست ايام كثيره استلف من الغريب عشان متعرضش لحقارته ده غير انه منافق درجه اولى وهو قاعد يتكلم معايا بخصوص مستقبلى اى حاجه فاشله يشجعنى عليها ولاانه تاجر وذكى ويعرف الحاجه ايلى بتنجح فين كان دايما يرفض اشتغل فى حاجه يحس هو انها هتنجحنى زى مثلا انى اشتغل معاه فى مجال عمله كان بيرفض بشده وعندما يرانى مريض يشعر بنشوه الانتصار ومازاد من الامور تعقيدها اننى تحديته قلتله مش هخد حاجه منك وهبنى نفسى بنفسى ولو هدفع حياتى ثمنا لذللك وهذا مازاد من حقده اكثر واكثر والكلام صعب يوصف وصعب يشرح فمعاناتى اكبر من مجرد سطور تكتب ولكنننى مصر على النجاح ولكن كيف جربت مره اتجاهله ومنفعش على طول يتصل بيا واول ميقولى انت فين اقوله مثلا انا فى الشغل اول كلمه يقولهالى روح يابنى وحرام عليك نفسك وانا فى وسط تعبى وايلى بشوفه من الحياه بقيت حاسس الحمل زايد اووووووووووى وهو يتفنن فى اساليب الكيد مثل النساء ولو واجهنى كرجل كان اشرف له ولكن الحمد لله الذى جعلنى رجلا ولم يحمل دمى صفاته القذره والان قررت خطبه زميلتى وقلت لااهلهم ظروفى وطلعو ناس كويسه ولكنى بلا امل ومعى انسان حاقد ومنافق نعيش فى بيت واحد يحطمنى ليل نهار بكلامه المستفذ ولكنى اظهر له عدم الاهتمام كيف انجح وسط هذه الظروف وكيف استطيع الصبر فانا ولله الحمد ثقتى بالله كبيره وهو يعلم انى ظلمت كثيرا ولكن كيف اتعامل مع هذه النوعيه من البشر يظهر امام الناس بانه لاينام اليل حاملا همى وفى اوقات الشده اول من يطعنك فى ظهرك ونسى ان الله يسمع ويرى
المصدر: نفساني

قديم 19-08-2013, 01:19 AM   #2
حبيبى هو الرحمن
عضو جديد

اخوانى هل يمكن جعل الموضوع مخفى او مقتصرا على المختصين بالرد وشكرا جزيلا

قديم 23-08-2013, 07:59 AM   #3
حبيبى هو الرحمن
عضو جديد

ايه ياجماعه مفيش ولا رد

قديم 24-08-2013, 10:17 PM   #4
حبيبى هو الرحمن
عضو جديد

من الواضح ان مفيش اهتمام ارجو من الاداره حذف الموضوع

قديم 31-08-2013, 07:52 AM   #5
حبيبى هو الرحمن
عضو جديد

هو الموضوع مش متشاف ولاايه ياجماعه

قديم 23-09-2013, 03:41 PM   #6
ناصر الحوسني
مستشار

الصورة الرمزية ناصر الحوسني
ناصر الحوسني غير متواجد حالياً

الدولهـ
Oman
 الجنس ~
Male

تحية طيبه اخي الحبيب عذرا عذرا كثيرا على التاخر بالرد .............كما تعلم فن الممنتدى به اخصائيين متطوعين .......... وليسوا ماجؤرين............ قرات موضوعك الذي تصف فيه معاناتك مع ابيك......اخي الحبيب اولا اريد منك ان تترك العاطفه جانبا في معالجتك لمشكلتك ودعنا في الجانب المنطقي........... دعنا نبحث عن الاسباب التي ادت ان ابيك يتصرف بمثل هذا التصرف الغريب؟؟؟؟؟ ابحث........ ربما تكون هذا التصرفات تغطيه على امور اخري يردها والدك...... زواج....... او مصاب بمرض نفسي.......... او غيرها.........ابحث............ثم ربما انت تتفوق على والدك بالكثير من الاشياء فيحاول تثبيطك........... لانه لا يعقل ان يكون والدك يريد لك الشر............بل ابحث فيما قلت لك........... وانا في الانتظار