المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة مشاكل الكبار

عيادة مشاكل الكبار كل ما يتعلق بالمشاكل النفسيه للكبار ، رهاب ، وسواس ، نوبات هلع ، فصام .... يقتصر الرد في العيادة على الأخصائيين المعتمدين للموقع .

الحقوووووووونى بالله عليكم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم ياجماعه محتاجه بجد مساعدتكم جدا جدا الموضوع ممكن معرفش اشرحه بالتفصيل بس اللى اقدر

قديم 28-06-2008, 12:28 AM   #1
cowgirl
عضو نشط

الصورة الرمزية cowgirl
cowgirl غير متواجد حالياً

الحقوووووووونى بالله عليكم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
ياجماعه محتاجه بجد مساعدتكم جدا جدا
الموضوع ممكن معرفش اشرحه بالتفصيل بس اللى اقدر اقوله ان عندى واحده اعرفها اخت ف الله اكتشفنا انها بتسرق حاجات من شققنا لما بتدخل عندنا واتاكدنا من كده لما لاقينا كذا حاجه عندها ف بيتها هى اصلا بتاع صحاب تانين لينا والنهارده حصل مواجهه بينها وبين واحده صحبتى اتلسعت منها كتير ف حاجات تافهه جدا جدا والله هى كلمتها قالتلها انا خايفه عليكى احنا اخوات وانتى لو اخدتى كذا وكذا وكذا قولى وانا مسمحاكى ان شاء الله واستغفرى ربنا هى نكرت وحلفت وبكت بكاء شديد
البنت دى جت عندى البيت كلمتها بالراحه كان نفسى انها تفتحلى قلبها وتقولى الحقيقه انا الحمدلله محصليش منها حاجه وحشه غير كلام بسمعه من صحابى وبس
كلمتها وقلتلها انا اختك وربنا شايفنا قولى الحقيقه انتى عملتى كذا وعملتى كذا ومن غير ماتقسمى بالله انا هصدقك ان شاء الله سالتها السوال 3 مرات وهى نكرت تماما
كان هيحصل مواجهه بينها وبين اخت اللى واجهتها قبل كده بس محصلش لانها كانت نزلت
وانا قعدت مع اخت صحبتى دى وحكيتلى حاجات كتير مش تمام عنها
هقلكم زى ايه عشان تعيشوا الموقف
انها لاقيت زهريه ورد وشويه حاجات مصنوعه من العاج اللعب الصغيره دى عندها ف شقتها وهى بتاعتها هى اصلا
وكمان مره وهخى بتقفل شنطتها لاقيت مفرش ترابيزه ف الشنطه بتاعهم برضه سالتها عليه قالتها انا معرفش ايه اللى جاب مفرشكم شنطتى
وكمان جاتها اللى فوقهم شوز عندها مش لاقيته وقدر سبحان الله لاقيته عند البنت المتهمه دى بس هى مش رضيت تكلمه ف حاجه اخدته ومشيت
ياريت الله يباركلكم تقولولى اعمل معاها ايه واقول لصحابى دول يعملوا معاها ايه وياريت كمكان تدعولها ان ربنا يصلح حالها ويهديها ويغفرلها ما عملت هى وكل المذنبين يارب العالمين
جزاكم الله عنها خيرا
المصدر: نفساني

قديم 28-06-2008, 10:45 PM   #2
cowgirl
عضو نشط

الصورة الرمزية cowgirl
cowgirl غير متواجد حالياً

هو ده الموضوع يا مشرفنا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cowgirl مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
ياجماعه محتاجه بجد مساعدتكم جدا جدا
الموضوع ممكن معرفش اشرحه بالتفصيل بس اللى اقدر اقوله ان عندى واحده اعرفها اخت ف الله اكتشفنا انها بتسرق حاجات من شققنا لما بتدخل عندنا واتاكدنا من كده لما لاقينا كذا حاجه عندها ف بيتها هى اصلا بتاع صحاب تانين لينا والنهارده حصل مواجهه بينها وبين واحده صحبتى اتلسعت منها كتير ف حاجات تافهه جدا جدا والله هى كلمتها قالتلها انا خايفه عليكى احنا اخوات وانتى لو اخدتى كذا وكذا وكذا قولى وانا مسمحاكى ان شاء الله واستغفرى ربنا هى نكرت وحلفت وبكت بكاء شديد
البنت دى جت عندى البيت كلمتها بالراحه كان نفسى انها تفتحلى قلبها وتقولى الحقيقه انا الحمدلله محصليش منها حاجه وحشه غير كلام بسمعه من صحابى وبس
كلمتها وقلتلها انا اختك وربنا شايفنا قولى الحقيقه انتى عملتى كذا وعملتى كذا ومن غير ماتقسمى بالله انا هصدقك ان شاء الله سالتها السوال 3 مرات وهى نكرت تماما
كان هيحصل مواجهه بينها وبين اخت اللى واجهتها قبل كده بس محصلش لانها كانت نزلت
وانا قعدت مع اخت صحبتى دى وحكيتلى حاجات كتير مش تمام عنها
هقلكم زى ايه عشان تعيشوا الموقف
انها لاقيت زهريه ورد وشويه حاجات مصنوعه من العاج اللعب الصغيره دى عندها ف شقتها وهى بتاعتها هى اصلا
وكمان مره وهخى بتقفل شنطتها لاقيت مفرش ترابيزه ف الشنطه بتاعهم برضه سالتها عليه قالتها انا معرفش ايه اللى جاب مفرشكم شنطتى
وكمان جاتها اللى فوقهم شوز عندها مش لاقيته وقدر سبحان الله لاقيته عند البنت المتهمه دى بس هى مش رضيت تكلمه ف حاجه اخدته ومشيت
ياريت الله يباركلكم تقولولى اعمل معاها ايه واقول لصحابى دول يعملوا معاها ايه وياريت كمكان تدعولها ان ربنا يصلح حالها ويهديها ويغفرلها ما عملت هى وكل المذنبين يارب العالمين
جزاكم الله عنها خيرا

قديم 03-07-2008, 09:08 PM   #3
dr.saeed
مستشار

الصورة الرمزية dr.saeed
dr.saeed غير متواجد حالياً

اختي
جزاك الله خيرا على حرصك
الذي اراة ان كانت سرقاتها تتم بدون تفكير او تخطيط منها وتحس انها شبة مجبرة على ذلك واغلب سرقاتها لأشياء لا تحتاجها فعلا او لا يمكن ان تستفيد منها بالبيع مثلا ولا تستطيع التحكم في نفسها او منع نفسها من السرقة
ان كانت بهذا الوصف الذي وصفت انا فهي حاله نفسية معروفة في اضطراب السلوك تعرف ب kleptomania ولا اعرف ترجمتها بالعربي لكن بالغالب تكون عند الإناث التي اعمارهم في العقد الثاني او الثالث
وافضل حل لمثل هذة الحالة هو العلاج السلوكي او ما يعرف ب behaviour modification واحيانا تحتاج الى علاج دوائي
تحياتي لك والف سلامة لصاحبتك