المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة المشكلات الزوجية والأسرية

عيادة المشكلات الزوجية والأسرية للوصول الى الإستقرار الزوجي والأسري

زوجى حارق دمى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاكم الله خير عن هذا التطوع بنصح الاخرين وجعله فى ميزان حسناتكم انا ام لطفلين توئم عمرهم 7شهور وعندى 30سنه متزوجه من حوالى

قديم 07-12-2011, 10:27 PM   #1
طهقانه فور ايفر
عضو

الصورة الرمزية طهقانه فور ايفر
طهقانه فور ايفر غير متواجد حالياً

زوجى حارق دمى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاكم الله خير عن هذا التطوع بنصح الاخرين وجعله فى ميزان حسناتكم
انا ام لطفلين توئم عمرهم 7شهور وعندى 30سنه متزوجه من حوالى 5سنوات زوجى عمره 44ونص زواج تقليدى اسرى بس انا وافقت لانى توسمت فيه خير لانه خجول وكريم وشكله مقبول كمان
الجواز تم بسرعه كبيره هوكان مستعجل جدا حتى ملحقناش نتعرف على بعض كفايه
اكتشفت بعد الجواز انه غير محب للعلاقه الزوجيه رغم كل محاولاتى انى احببه فيها بس هو دايما كان يقولى الجنس دا شىء هامشى اناعندى اصحابى مش بيلمسوا زوجاتهم بالشهر
دى اول مشكله حاولت انى اتغاضى عنها واعيش وكان عندى امل انه يتغير بعدما يحصل حمل لانه كان بيقولى اناحاسس انى مجبر على العلاقه علشان يحصل حمل مش حاسس انى مستمتع وهواصلا ميجيش ناحيتى ابدااااااا الا لواتخانقت معاه وقلت له كلام جارح زى انت عاوزنى انحرف ولا اتجنن انت اتجوزتنى ليه طالما مبتحبش الجواز ولوكانت المشكله عندى انا ومش عاجباك طلقنى وكل واحد يروح لحاله ييجى يصالحنى ويومين ويرجع زى الاول يعنى انا اللى ابدأ فكل حاجه لدرجة انى شكيت فنفسى انى فيا حاجه مكرهاه فيا وسألته قالى لومكنتش عاوزك مكنتش عملت المستحيل علشان اخلف منك بس انتى اللى مش قادره تراعى ان انا راجل تعبان وشقيان وكلام من ده ميقنعش عيل صغير يعنى ايه شقيان هو اصلا شغله مش بدنى وراجل مقتدر ماديا وتحت ايده ناس بتخدمه يعنى مش بيجهد غير صباعه فالاتصال بالتليفونات
تانى مشكله وهى المأساه انه مع كل الناس ضحوك وبيهزر ويتكلم بالساعات وعندى انا بمجرد مايدخل البيت يبقا عاوز ينام ومبيحبش يخرج ولا يغير جو رغم ان ظروفه تسمح بكده ولماقلت له انى وحيده فبلد غريبه(انامتجوزه بعيد جدا عن بيت اهلى بينى وبينهم سفر 8ساعات) محتاجه حتى كلمه حلوه منك او نخرج نتمشى شويه اونروح مره فالسنه مصيف زى خلق الله يقولى انتى مدلعه انا راجل شقيان علشان اعمل مستقبلنا وانتى عاوزه تتفسحى
وحصل الحمل وطبعه متغيرش وامى كانت عندى معظم فترة حملى لانها كانت مريضه الله يرحمها ويجعل مثواها الجنه
وهى دى القشه اللى قسمت ظهر البعير
موت امى
هى كانت معنى للاخلاق والصبر والحنان وكل شىء جميل فحياتى ربنا يرحمها ويصبرنى ويبرد قلبى على فراقها
وولدت وجبت ولد وبنت ربنا يحفظهم لى وبرضه متغيرش فاسلوبه معايا وانا مبقتش قادره اتحمل وهومن فتره بدأ يتبع اسلوب انه يبين قدام الناس ان اى ست فالعيله احسن منى مع جوزها لدرجة انه قال لواحده قريبتى ان اختى الصغيره احسن منى وانه مكانش ينفع معاه كزوجه غيرحد زيها يقصد زى اختى يعنى وقريبتى دى راحت قالت الكلمه لخطيب اختى واختى قالتهالى وهى متعصبه وانا حسيت كرامتى اتجرحت من ناحيه وخفت من ناحيه تانيه ان خطيب اختى يمنعها من زيارتى لان جوزى عينه منها وقلت له الكلام ده قالى انا مقصدش انا لمالقيت كل الناس بتقول على اختك انها لسانها طويل وصعبه حبيت بس اقول كلمه كويسه وبصى انا ليا طاقه وممكن اتصرف تصرف ميعجبكيش قلت له ايه هو التصرف
هتطلقنى
طلقنى دا حتى تريحنى من الحياه دى وبص بقا لومكنتش هتتعدل كل واحد يروح لحال سبيله ونتطلق علشان انا خلاص اللى كانت بتصبرنى على العيشه معاك ماتت
والكلام ده بقاله 3ايام وهو مش بيكلمنى وانا عارفه انه حاسس انه غلطان بس بيكابر
معلش اناطولت بس لازم اخرج اللى جوايا كله علشان حضرتك تفهمنى
دلوقتى انا بجد بتجينى اوقات احس انى عاوزه اهج او اموت نفسى علشان اخليه يندم على كل اللى عمله معايا
اصر على الطلاق ولا اعمل ايه
انا خايفه مقدرش اتحمل الحياه دى ويجى عليا يوم بعدما يكون عمرى راح اكرهه وانتقم منه بأى شكل
محتاجه نصيحتكم بشده
جزاكم الله خير
المصدر: نفساني

قديم 07-12-2011, 11:55 PM   #2
د.رعد الغامدي
مستشار

الصورة الرمزية د.رعد الغامدي
د.رعد الغامدي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

أختي الفاضلة:

فهمت منك ان مشكلتك هي مسألتين: العلاقة الزوجية، والمودة

العلاقة الزوجية: أرى انها ليست مشكلة كبيرة وبإمكانك الإكتفاء بالقليل

وأنا هنا لا أعترض أو أقول بعدم أحقيتك أو خطئك، وانما ربما يكون زوجك غير مقتدر

فعلا على العلاقة الزوجية، او طبعه البرود، وانتِ مخيرة هنا ان كنتِ تعتقدين انك

لن تتمكني من الصبر، فالطلاق يعتبر حل، ولكن هل تضمني ان تتزوجي؟ وهل

تضمني ان يكون زوجك الجديد مختلف فعلا وفي نفس الوقت طيب مع ابنائك؟

ان كان ذلك ميسر او مؤكد فتوكلي على الله وتطلقي ولكن انصحك برأي الأخ الناصح

فأقول لك: احذري فلا يوجد ضمانات، فإن كان زوجك يقوم بواجباته كأب ورب للأسرة من

ناحية المصروف والرعاية فتمسكي به، حتى لو كان على حساب متعتك الزوجية

المسألة الثانية المودة، وأنا على يقين من أنك لو وجدتي المودة والحب معه فسوف تتنازلين

عن حقوقك الزوجية. فأنت تقولين انه يضحك مع الناس ولا يضحك معك

لايفسحك ولا يعيشك في هناء بخلاف هناء الجنس

وأنا معك في أن ذلك لايطاق ويزيد عليكِ المعاناة، ولكن ينبغي ان تعلمي ان زوجك

متضايق منك فعلا، ويدعي ان الحياة مش فسح ولعب، لكن هو في الحقيقة لو وجد

منك حب كان تفانى في امتاعك. زوجك غالبا ينظر لك كإنسانة شهوانية تبحث عن متعتها

وليست امرأة وصديقة تساعده على الحياة. بل والأسوأ من ذلك يرى بأنك تجرحينه في ذكورته

وتشعرينه بالنقص والتقصير.

لست هنا أتهمك او اتهمه، وانما اوضح لك ماقد يكون في باله سواء من حقه ام لا

أنصحك أختي ان تأخذي على نفسك عهد صادق بأن تزهدي في رغبتك الزوجية

وتعفي زوجك منها وتصارحيه بأنك تريدينه هو كإنسان وليس كقاضي للشهوة

وأن أهم شيء عندك هو بقاؤه الى جوارك وبقائك الى جواره

وصدقيني ستتغير أشياء كثيرة في حياتك وستكونين بحال أفضل

قديم 08-12-2011, 04:14 AM   #3
طهقانه فور ايفر
عضو

شكرا جزيلا دكتور مش عارفه انا من حقى اكتب تانى ولا خلاص اخدت فرصتى فالكلام بالنسبه لقوانين المنتدى لانى بحثت عنها ملقيتهاش فاسفه ان كنت تجاوزت حقوقى بس هكتب وان موصلش حضرتك يبقا نصيبى كده بالنسبه لللى قولته حضرتك
كلام حضرتك مظبوط تمام
انافعلا حسيت انه حاطط فدماغه انى انسانه شهوانيه رغم انى مش كده انا كنت بس بشتاق للاهتمام وانى انسانه مرغوب فيا زى كل صحباتى مابيحكولى على رغبة ازواجهم فيهم وامى الله يرحمها نصحتنى نفس نصيحتك وقالت لى وصليله الاحساس انك مش لازم علاقه زوجيه طالما دا بيريحه وفعلا قلتهاله بالعربى الفصيح
انا كنت عاوزه الحاجه دى علشان بحبك لكن طالما بتتعبك خلاص مفيش مشكله وهوحس بالذنب كام يوم وبقا كويس ورجع زى الاول يفضل بالشهر ميكلمنيش خالص حتى السلام مفيش ولمااسأله يقولى دماغى وجعانى
دا هو اللى قاتلنى دلوقتى يعنى هو مش قادر يحس بيا وانى فقدت اعز انسانه عندى واللى كنت بفضفض معاها
وجارحانى اوى حتة انه بيحب يبين انى اقل من غيرى رغم انى ولا اذكى نفسى على الله مش وحشه شكلا وان كنت بعاتبه باسلوب لازع فده من قهرى يعنى هويكون نايم فالبيت ويقولى اخرجى لوحدك مع السواق مش عارفه بحس انه بيسقط من نظرى فتصرفات معينه زى دى وغيرته تظهر فحاجات متستدعيش الغيره اصلا زى مايكون بيمثل
انابحكم العشره حبيته رغم انه بيظلمنى باستخسار حتى الكلمه الحلوه فيا اويضيع ساعه من وقته فمجرد الكلام او الخروج معايا
والموقف الاخير ده ضايقنى اوى لانه جرحنى قدام اهلى اللى صورتى قدامهم كويسه جدا
عاوزه حضرتك زى مافهمت شخصيته من كلامى تفهمنى هو بيعمل كده ليه عاوزنى ازهق واطلب انا الطلاق يعنى بمعنى اصح يضغظ عليا من جميع النواحى علشان اسيبه انا واظهر قدام اهلى ان انا اللى خربت بيتى ولا هو عاوز ايه
واسفه جدا للاطاله بس والله حضرتك ظهرت لى نجده فوقت الكلام كان بركان جوايا ومش قادره اطلعه لحد ميكونش امين عليا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قديم 08-12-2011, 08:14 AM   #4
د.رعد الغامدي
مستشار

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طهقانه فور ايفر مشاهدة المشاركة
شكرا جزيلا دكتور مش عارفه انا من حقى اكتب تانى ولا خلاص اخدت فرصتى فالكلام بالنسبه لقوانين المنتدى لانى بحثت عنها ملقيتهاش فاسفه ان كنت تجاوزت حقوقى بس هكتب وان موصلش حضرتك يبقا نصيبى كده بالنسبه لللى قولته حضرتك

نعم أختي،، من حقك،، ولا يهمك

كلام حضرتك مظبوط تمام
انافعلا حسيت انه حاطط فدماغه انى انسانه شهوانيه رغم انى مش كده انا كنت بس بشتاق للاهتمام وانى انسانه مرغوب فيا زى كل صحباتى مابيحكولى على رغبة ازواجهم فيهم وامى الله يرحمها نصحتنى نفس نصيحتك وقالت لى وصليله الاحساس انك مش لازم علاقه زوجيه طالما دا بيريحه وفعلا قلتهاله بالعربى الفصيح
انا كنت عاوزه الحاجه دى علشان بحبك لكن طالما بتتعبك خلاص مفيش مشكله وهو حس بالذنب كام يوم وبقا كويس ورجع زى الاول يفضل بالشهر ميكلمنيش خالص حتى السلام مفيش ولما اسأله يقولى دماغى وجعانى

مش لازم أختي توصل المعلومة له على ان العلاقة الزوجية بتتعبه

ولا لازم انه يحس بالذنب. انتي وصلي له انك مش عايزاها وبطلي تطلبيها لافعلا ولا قولا

طبعا الكل عارف انها من حقك وان التقصير منه، لكن اذا اخترتي انك

تتنازلي عنها وتقبلي انك تعيشي معاه رغبة في اشياء اخرى، يصبح من الواجب

ان تتوقفي عن مطالبته واشعاره بالقصور

دا هو اللى قاتلنى دلوقتى يعنى هو مش قادر يحس بيا وانى فقدت اعز انسانه عندى واللى كنت بفضفض معاها
وجارحانى اوى حتة انه بيحب يبين انى اقل من غيرى رغم انى ولا اذكى نفسى على الله مش وحشه شكلا وان كنت بعاتبه باسلوب لازع فده من قهرى يعنى هويكون نايم فالبيت ويقولى اخرجى لوحدك مع السواق مش عارفه بحس انه بيسقط من نظرى فتصرفات معينه زى دى وغيرته تظهر فحاجات متستدعيش الغيره اصلا زى مايكون بيمثل

لا أختي،، مايفعله زوجك هو محاولات لاسترداد كرامته وايجاد اعذار اخرى

تقلل من شعوره بالذنب تجاهك، وليس يقصد ان يؤذيكي عمدا، وقصة اعجابه

بأختك قد يكون صادق في قصده الذي سبق وأن ذكره لكِ

وثقته فيكِ يجب ان تكون مصدر فخر لكِ واطمئنان بأنه واثق فيكي وليس استنكار

علما بأن هناك نسبة من الرجال الذين يعانون من العنة (عدم القدرة) يلجأون

للتغرير بزوجاتهم وتسهيل وقوعهم في الخيانة بهدف ان يوجدوا لأنفسهم

مبرر مقبول لكرههم وعدم الرغبة في الممارسة معهم (اي مبرر آخر غير العنة)

وهذا الكلام ينطبق على الرجال والنساء. ولكن لاينبغي التأكيد على ذلك، واتهام

زوجك به،، فهذا ظلم،، لأن هناك من لايكون هذا مقصده

انابحكم العشره حبيته رغم انه بيظلمنى باستخسار حتى الكلمه الحلوه فيا اويضيع ساعه من وقته فمجرد الكلام او الخروج معايا
والموقف الاخير ده ضايقنى اوى لانه جرحنى قدام اهلى اللى صورتى قدامهم كويسه جدا

مثل ماقلت لك أختي، وجهة نظره التي ذكرها معقولة وربما لأنك اصلا متضايقة

منه اصبحتي غير قادرة على قبول وجهة نظره، لكن صدقيني ممكن يكون صادق

عاوزه حضرتك زى مافهمت شخصيته من كلامى تفهمنى هو بيعمل كده ليه عاوزنى ازهق واطلب انا الطلاق يعنى بمعنى اصح يضغظ عليا من جميع النواحى علشان اسيبه انا واظهر قدام اهلى ان انا اللى خربت بيتى ولا هو عاوز ايه

احتمال وارد أختي ولكنه ضعيف في اعتقادي

أنا شخصيا دائما أميل الى افتراض حسن النية، وانصحك ان تفعلي مثلي

حتى لو قالوا الناس عليكي هبلة،، وأنا زوجتي دايما تقول لي احس انك أهبل

لما أشوفك تقول عن كل الناس انهم طيبين، وواله بأضحك مع زوجتي وباتقبل

كلامها بصدر رحب وهي بتضحك وببقى محافظ على افتراض حسن النوايا

مع الناس كلهم ومطمئن ع الآخر

صدقيني أختي هذا الحال اللي ربنا طلبنا نعيشه: ((وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ

ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ )) فصلت34

واسفه جدا للاطاله بس والله حضرتك ظهرت لى نجده فوقت الكلام كان بركان جوايا ومش قادره اطلعه لحد ميكونش امين عليا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ولا يهمك أختي،، ان شاء الله ترتاحي وان شاء الله يقدرني أساعدك

قديم 08-12-2011, 02:22 PM   #5
طهقانه فور ايفر
عضو

بارك الله فى عمرك وبارك لك فى اهل بيتك ورزقك السعاده والرضا يارب
متشكره جدا كلام حضرتك فعلا درر ومقنع
انا فعلا مستعده اعيش معاه بدون علاقه زوجيه وكأنه مريض لاقدر الله بس بدون موده ورحمه صعب جدا ربنا يصلحه ويهديه
وبالنسبه لحسن النيه انازى حضرتك فالحاجه دى وبيقول جوزى عنى هبله برضه بس انا دايما حاطه فدماغى ان ربنا بيخلق كل انسان موجوده فيه الطيبه ففطرته وطبيعته والظروف هى اللى بتخليه يقسى او يبقا سىء لكن بالمعامله بحسن نيه معاه وبطيبه غصب عنه هيطلع طيبته المدفونه جواه دى وجهة نظرى المتواضعه اللى الناس فكرانى عبيطه بسببها بس ولله الحمد مأذتنيش الأذى اللى يخلينى اغيرها فحياتى
بالنسبه لموضوع انه بيسهل لى الوقوع فالخطأ دا بعيدعن تفكيرى وحتى خيالى لان تدينه وتربيته معتقدش تخليه يتصرف كده (ياريت حضرتك مقولتليش على الحكايه دى انا كده ممكن اتلخبط وافتكره سىء النيه )طيب لوعندحضرتك افكار تخلينى اتأكد انه يقصد بيا السوء ياريت تقولهالى لانه لو يقصد كده تبقا مصيبه كبيره لانه ممكن هو يوقعنى فالغلط والعياذ بالله
انا واثقه من دينى وخوفى من الله هواساس حياتى بس عندنا بيقولوا اللى قاصدك غالبك والشيطان مماتش
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

قديم 08-12-2011, 08:50 PM   #6
د.رعد الغامدي
مستشار

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طهقانه فور ايفر مشاهدة المشاركة
بارك الله فى عمرك وبارك لك فى اهل بيتك ورزقك السعاده والرضا يارب
متشكره جدا كلام حضرتك فعلا درر ومقنع

آمين ، ولكِ بمثل وزيادة،، أشكر لك شعورك الطيب

انا فعلا مستعده اعيش معاه بدون علاقه زوجيه وكأنه مريض لاقدر الله بس بدون موده ورحمه صعب جدا ربنا يصلحه ويهديه

معاكي حق، وصدقيني المودة والرحمة هتيجي بإذن الله

وبالنسبه لحسن النيه انازى حضرتك فالحاجه دى وبيقول جوزى عنى هبله برضه بس انا دايما حاطه فدماغى ان ربنا بيخلق كل انسان موجوده فيه الطيبه ففطرته وطبيعته والظروف هى اللى بتخليه يقسى او يبقا سىء لكن بالمعامله بحسن نيه معاه وبطيبه غصب عنه هيطلع طيبته المدفونه جواه دى وجهة نظرى المتواضعه اللى الناس فكرانى عبيطه بسببها بس ولله الحمد مأذتنيش الأذى اللى يخلينى اغيرها فحياتى

طيب الحمد لله، ربنا يزيدك من فضله

بالنسبه لموضوع انه بيسهل لى الوقوع فالخطأ دا بعيد عن تفكيرى وحتى خيالى لان تدينه وتربيته معتقدش تخليه يتصرف كده (ياريت حضرتك مقولتليش على الحكايه دى انا كده ممكن اتلخبط وافتكره سىء النيه )طيب لوعندحضرتك افكار تخلينى اتأكد انه يقصد بيا السوء ياريت تقولهالى لانه لو يقصد كده تبقا مصيبه كبيره لانه ممكن هو يوقعنى فالغلط والعياذ بالله
انا واثقه من دينى وخوفى من الله هواساس حياتى بس عندنا بيقولوا اللى قاصدك غالبك والشيطان مماتش
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
لا أختي،، لا أعتقد أن هذا قصده. انا قلت لك على هذا الشيء من باب

العلم انه في ناس هذا قصدها لكن لا أتوقع زوجك يكون منهم لسببين واضحين هما:

1) هذا التصرف بالعادة يكون مصحوب بإصابة الزوج بغيرة مرضية ويكون

يبدي لزوجته انه واثق فيها ولكنه في نفس الوقت يراقب زوجته بدون علمها

ويفتش وراءها ويشك فيها، وانتِ لم تذكري شيء مثل هذا عن زوجك

2) السن، هذا السلوك يكون بالعادة من الشباب صغار السن

وانتي ذكرتي انه تدينه وتربيته كويسة فاطمئني

قديم 09-12-2011, 05:03 AM   #7
طهقانه فور ايفر
عضو