المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة مشاكل الكبار

عيادة مشاكل الكبار كل ما يتعلق بالمشاكل النفسيه للكبار ، رهاب ، وسواس ، نوبات هلع ، فصام .... يقتصر الرد في العيادة على الأخصائيين المعتمدين للموقع .

حد بيخاف يتجوز ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عاوزة اعرض عليكم مشكلتى باختصار هى مش مشكلة عويصة اطلاقا بل بسيطة ولكنها مأثرة عليا كتير انا لما بيجيلى عريس

قديم 18-06-2008, 11:06 AM   #1
بسيطة
عضو

الصورة الرمزية بسيطة
بسيطة غير متواجد حالياً

حد بيخاف يتجوز ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عاوزة اعرض عليكم مشكلتى باختصار

هى مش مشكلة عويصة اطلاقا بل بسيطة ولكنها مأثرة عليا كتير

انا لما بيجيلى عريس بزعل وبخاف واقول لأ

طيب لأه ليه يا بنتى شوفيه يمكن يكون كويس

لأه و خلاص

انا مش مرتبطة ولا عمرى ارتبطت ولا حبيت وبحص انى قلقانة جدا من موضوع الزواج والكلام ده كله لكن مش عارفة ليه رغم ان طفولتى مكانتش معقدة

عموما انا يمكن مش بعرف احكى لكن لو سالتونى هجاوب اجابات وافيه يمكن تقدروا تساعدونى

جزاكم الله خير

المصدر: نفساني

قديم 20-06-2008, 02:04 AM   #2
أ.محمد سليمان
مستشار

الصورة الرمزية أ.محمد سليمان
أ.محمد سليمان غير متواجد حالياً

أختي بسيطة السلام عليكم وان شاء الله بسيطة:
مشكلتك اختي الكريمة لا تدعو للقلق ولكنها بحاجة فعلا لحل وباسرع وقت ممكن لتفادي المعاناه النفسية ولعدم تضييع الوقت في التفكير في ما لا ينفع .
مشكله الخوف من الارتباط او الزواج بشكل عام هي شأن العديد من الفتيات المقدمات على مثل هذه الأمور , والأسباب متعدده وأهمها ضعف خبرة البنت وعلمها بعملية الارتباط وما يترتب عليها , أي أن الكثير من البنات يفتقدن الى فهم حقيقة العلاقة بين الرجل والمرأه والى دور كل منهما في الحياة , وجل ما يشغل البنت قبل الارتباط هو التفكير في كيفية التعامل مع الجنس الاخر وهل سأكون زوجه صالحة أم لا؟ أو هل سأنجح وأوفق في الزراج أصلا؟ أو هل سأكون أما مثالية وهل أستطيع تحمل أعباء ومسؤوليات الزواج والأمومة ؟ وأضف الى ذلك الخوف الفظيع من ليلة الدخلة بسبب الخلفية الثقافية لدى كل بنت والفكرة التي أخذتها عن هذه الليلة , والكثير من الهواجس التي لا مجال لذكرها الان .
فترى البنت عندما يتقدم اليها أحد ليخطبها تتردد وتخاف وقد ترفض الموضوع برمته لخوفها من مستقبل مجهول لا تعرف فيه مصيرها , وأقول هنا أن المخاوف هذه طبيعية ولكنم لا ينبغي لك أو لأي بنت أن تسمح لمخاوفها للحول بينها وبين ارتباطها بشريك الحياة وببناء المستقبل , وذلك لان الواقع والتجربة أثبتا بأن هذه المخاوف ستتبدد مع التجربة والوقت , لذا أنصحك أختي الكريمة وكما أنصح جميع الأخوات بأن يبحثن ويقرأن عن الحياة الزوجية ودور الرجل والمرأه في الحياة وطبيعه العلاقة بينهما وطبعا في ظل الشرع وحدوده , وعندها فقط يمكن للبنت أن تتغلب على مخاوفها وأن تحول تركيزها من التخوف من الجنس الاخر الى تحقيق المصلحة المطلوبة والاهداف المرجوة من الزواج , فتصبح اكثر انفتاحا ووعيا ولا تخاف ان تناقش وتسأل خطيبها عن أمور أساسية وجذرية تفيدها في الحكم على كون الشخص مناسبا لها أم لا , أو معرفة ماهية الشخص وكيفية التعامل معه والتعرف على أطباعه المحمودة أو المذمومة , فلا تؤجل ذلك الى ما بعد الزواج لان الوقت حينها سيكون متأخرا ولا مجال للتراجع عندها , وهذا سبب فشل الكثير من العلاقات الزوجيه , لان البنت كانت مشغولة في فترة الخطوبة بمخاوفها من الزواج , وبعد الزواج تتبدد هذه المخاوف وتنكشف للزوجين بعض الحقائق التي كان ينبغي أن يعرفوها قبل الزواج .
ومن هنا أنصحك أختي الكريمة بالتزود من العلم الصحيح في هذا المجال مما سيكفل بأن تتبدد مخاوفك وأن يضع الأمور نصب عينيك بالشكل الصحيح , وأتمنى لك التوفيق والنجاح.

قديم 22-06-2008, 09:28 AM   #3
بسيطة
عضو

الصورة الرمزية بسيطة
بسيطة غير متواجد حالياً

أستاذى العزيز محمد سليمان
اشكرك جدا جدا على نصائحك واهتمامك
وعاوزة اقولك انك وصلت لجزء من الهموم ونصحتنى
اما الجزء الاخر فهو انى خايفة ملاقيش الشخصية اللى اتفاهم معاها لانى لحد دلوقتى ( عمرى 24 وشوية) وخلال الجامعة او الشغل او اى مجال نزلت فيه ملقتش شخصية تنفع ارتبط بيها
بحس ان الشباب شوية عقله مش قد كدا ولا الشخصيات اللى تخلينى اضعف قدامها او يعنى بحس ان شخصيتى اقوى من اى شاب يتعامل معايا وده بيخلينى طبعا مفكرش فيه
وحاجة كمان هل لو لقيت اللى هتفق معاه واتجوزنا هل هيقبلنى بعيوبى ؟ انا اصلا محبش حد يعرف عيوبى والمشكلة انه اكيد كدا كدا هيعرفها ودى طبعا مشكلتى انا مش مشكلة الزواج لكنها حاجة بفكر فيها فحبيت اقولهالك

وعموما انا بشكرك جدا على اهتمامك جزاك الله كل خير .