المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة مشاكل الكبار

عيادة مشاكل الكبار كل ما يتعلق بالمشاكل النفسيه للكبار ، رهاب ، وسواس ، نوبات هلع ، فصام .... يقتصر الرد في العيادة على الأخصائيين المعتمدين للموقع .

ارجوا المساعده في مشكلتي المعقده

بسم الله الرحمن الرحيم انا اسمي احمد. عندي 23 سنه. طالب في كليه الطب البيطري جامعه الاسكندريه. قبل حوالي سنتين روحت لدكتور نفسي اشكو من الاعراض التاليه ..

قديم 24-10-2013, 02:58 AM   #1
احمد الوكيل
عضو جديد

الصورة الرمزية احمد الوكيل
احمد الوكيل غير متواجد حالياً

ارجوا المساعده في مشكلتي المعقده

بسم الله الرحمن الرحيم

انا اسمي احمد. عندي 23 سنه. طالب في كليه الطب البيطري جامعه الاسكندريه.
قبل حوالي سنتين روحت لدكتور نفسي اشكو من الاعراض التاليه ..

شعور كان هناك شخص داخل راسي بيراقب افكاري و يعلق علي تصرفاتي.
عدم القدره علي التركيز لان عقلي كان بيكون كانه مقسوم.
نوبات فزع حصلتلي اثناء امتحانات الثانوي و بتحصلي في المواقف الجديده و في الاماكن الغريبه فيزداد نبض قلبي و بتعرق بشده و بكون مدهوش و مهتز.
الدكتور سألني كذا سؤال مش فاكر منهم غير واحد " انت بتسمع صدي صوتك و انت بتفكر ؟ " قولتله ايوه علي اساس ان ده شئ طبيعي مش كل الناس بتسمع صوت نفسها و هي بتفكر ؟

فكتبلي علي العلاج الاتي ..
ابيليفاي
اندرال
مشيت علي العلاج ده فتره و الحمد لله اختفت معظم الاعراض علي الرغم من انه كان فيه اعراض جانبيه في البدايه
الي حصل بعد كده ان الدكتور و مع كل شكوه جديده مني كان بيغير العلاج الثاني غير الابليفاي الي هو فضل ثابت فمثلا انا اخدت zyprexa و risperdal و الخ
و برده اخدت ادويه ثانيه غير الانتي سيكوتك بس مش فاكرها.
حاليا انا ماشي علي ابيليفاي 15 و كوجينتول و سيردوليكت.

طيب فين المشكله ؟ المشكله انه بقي عندي اعراض ثانيه و كاني خرجت من دوامه و دخلت دوامه جديده. لكن انا مفضلتش ساكت انا اشتكيت للدكتور لكن من غير فايده. فكلها محاولات بائت بالفشل. و الصراحه انا اتقفلت منه في اخر مره روحتله. قولتله علي ان سقطت و ععيد السنه فما كان منه الا ان قال كثر خيرك ! طبعا حاجه تنرفز لاني كنت بتحايل عليه يساعدني في موضوع تركيزي الضارب ايام الامتحانات فاداني ابيكسيا و مكنش منه اي فايده ..

و المشاكل الي عندي دلوقتي ( غالبا كانت عندي من الاول بس مشاكل اكبر كانت مغطياها) و انا مرتبها حسب الاولويه يعني من الحاجه الي مهم انها تتعالج حالا الي الحاجات الي ممكن اصبر عليها ..

المذاكره .. عندي مشكله غريبه فبعد ما بعد اذاكر فترات طويله بجي بعد شويه اسمع الحاجه الي ذاكرتها يكون ادائي سئ جدا و كان قريتهم في السريع مش قعدت اكتب و اعمل .. الغريب اني حاسس اني بتعمد اني انسي نفسي المعلومه يعني بتبقي حاجه لسه قريها و في نفس اللحظه بنساها مع انها بتبقي علي لساني لكن دماغي بتتجمد و بصد المعلومه عن انها تظهر .. فانا بعاني من ضعف في التركيز و عدم القدره علي الاحتفاظ بالمعلومات ..

انا شخص قلوق جدا لدرجه اني قلقي النفسي انعكس علي جسديا الي مشاكل جلديه .. انا نفسي اني اهدي و استرخي و اعيش الحياه بساطه .. الموضوع بالنسبه لي اصعب مما يبدو .. انا دايما مشدود و متوتر و علي اعصابي الي قربت تتحرق خلاص ..

لما اكون في مكان عام و في ناس حولي بحس ان كل نظرات الناس ده موجه لي و كانهم بيرقبوا كل حركه بقوم بيها و مستنين اي غلطه مني عشان يتريقوا علي ..

عايز اهرب من اشياء كثيره .. من حضور المحاضره او السكشن لان الدكتور الي فيهم بيسأل او من اني اروح اشتري حاجه و اضطر اني اواجه شخص غريب .. يعني اهرب و استخبي في مكان امن بعيدا عن المواجهه

انا فعلا عندي اعتقاد اني بحارب نفسي .. لاني لما بحاول اعمل شئ كويس لي بلاقي جسمي بيحاربني .. مثلا بحاول اني اهدي و اركز الاقي شعور غريب ينشأ في عيني اليسري .. و كانه تواجد لصرف انتباهي و تشتيت تركيزي .. و الموضوع اكيد نفسي لانه مبيحصلشي الا وقت المذاكره او التفكير في موضوع مهم ..

عندي شعور بالتقزز من اشياء كالطعام و الاشياء الدهنيه و الفضلات .. فمثلا تلاقيني بمسك الاكل بطراطيف صوابعي و بعد الاكل بتاكد اني غسلت ايدي كويس جدا عشان اضيع المواد الدهنيه و الريحه ..

احيانا و انا بصلي بشك اني صليت اربع ركعات او ثلاثه .. فمبكنشي مركز مش عارف و لا موسوس و لا ايه ؟

المصدر: نفساني

قديم 24-10-2013, 05:52 PM   #2
د.رعد الغامدي
مستشار

الصورة الرمزية د.رعد الغامدي
د.رعد الغامدي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

حياك الله أخي أحمد

لا أدري لماذا تعامل الطبيب مع حالتك على انها ذهان (psychosis)
فالغالب هو ان مشكلتك هي القلق
فهو يشتت التركيز وأعراضه الخفقان والتعرق والارتباك
ويصاحبه مخاوف اجتماعية والشعور بتسليط انظار الناس عليك وتتبع زلاتك او هفواتك والتريقة عليها
وأيضا يأتي مع القلق وسوسة في العد، كالذي يحصل لك في عدم التأكد من الركعات، ووسوسة في النظافة
فالوسواس هو نوع من انواع القلق ويأتي مصاحبا له

اعتقد أخي انك لاتحتاج مضادات ذهان ولا كوجينتول الذي يعطى معها لمنع اعراضها الجانبية
فهي تزيد من مشكلة ضعف التركيز دون ان تعالج القلق وانما تخلق عندك حالة لا مبالاة وليس حالة اطمئنان وتماسك

ارى انك تاخذ دوا متل انديرال او كونكور ، وانا أفضّل كونكور لأنه طويل المفعول ويسيطر على الاعراض البدنية للقلق
كالخفقان والارتعاش
وتأخذ معاه نوع من مضادات الاكتئاب من فصيلة ssri وهي التي ترفع مستوى الناقل العصبي سيروتونين وهو المسؤول عن
اغلب اعراض القلق والمخاوف والوساوس والاكتئاب
وانا غير متأكد من دواء "سيدوليكت" الذي ذكرته، فياليت تكتب لي اسمه العلمي، فربما يكون هو من نوع ssri
فمن الممكن ان تستمر عليه لو كان من ssri او توقفه واكتب لك دوا مثل سيروكسات (واسمه العلمي باروكسيتين)

طبعا انصحك توقف ابيليفاي، والذي اعتقد انك لاتحتاجه ابدا

هناك ادوية من مضادات الذهان القديمة تستخدم بجرعات صغيرة لعلاج القلق وتساعد كثيرا ومن الممكن ان نستخدمها
مثل ستيلازين او فلوناكسول او موديتين، ولكن بشرط، بجرعات صغيرة وليس بالجرعات المضادة للذهان

بانتظار ان تذكر لي الاسم العلمي لدواء سيردوليكت الذي ذكرته، وسأخبرك بالعلاجات التي تستخدمها ومدة استخدامها والاوقات

تحياتي لك

قديم 24-10-2013, 06:17 PM   #3
احمد الوكيل
عضو جديد

شكرا جزيلا لحضرتك علي الرد ..

انا فعلا من ساعه ما بدأت العلاج ده و انا عندي شك فيه .. بس قولت اكيد الدكتور يعرف اكثر مني .. قصدي ان الذهان -علي ما اعتقد- بيصاحبه هلاوس بصريه او سمعيه .. و ده تقريبا مش موجود عندي .. انا صحيح بتجيلي احلام يقظه كثير و بتخيل فيها اشياء بس عارف انها احلام داخل رأسي و ليس لدي شك في ذلك ..ايضا من ساعه ما بدات العلاج و مستواي الدراسي في انحدار بدل ما يتحسن .. لكن الي مش عارف افسره هو ليه اختفت الاعراض الاولي بعد ما اخدت الابيليفاي !! هل كانت صدفه ؟

سوري انا كتبت الاسم غلط هو اسمه serdolect

اكرر شكري و في انتظار رد حضرتك

قديم 24-10-2013, 06:26 PM   #4
احمد الوكيل
عضو جديد

الاسم العلمي للسيردولكت هو Sertindole

قديم 24-10-2013, 06:40 PM   #5
د.رعد الغامدي
مستشار

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

طيب أخي أحمد

وقّف هذا الدوا وابدأ على سيبرام 20 ملجم حبة واحدة مساءا او سيروكسات 25 ملجم حبة واحدة مساءا حسب قدرتك المادية
ومافي فرق كبير بين الدوائين. طبعا الافضل هو سيروكسات

واستمر عليها يوميا مدة اسبوع، ونرفع الجرعة الى الضعف، يعني لو كان سيروكسات تصير تاخذ 50 ملجم مرة واحدة مساءا
ولو كان سيبرام تاخذ 40 ملجم مرة واحدة مساءا

المفعول راح يبدأ ان شاء الله بعد اسبوعين وممكن يتأخر الى 6 اسابيع
فقط استمر ع العلاج يوميا ولاتوقفه وفترة العلاج تستمر الى 6 شهور ع الأقل

طبعا افضل انك تاخذ كونكور 2.5 ملجم حبةواحدة مساءا
وممكن لو كان عندك قلق شديد تاخذ فلوناكسول نص ملجم مرة واحدة مساءا

صار كذا 3 ادوية: سيروكسات وكونكور وفلوناكسول
وتابع معي، وان شاالله خير

قديم 25-10-2013, 01:16 AM   #6
احمد الوكيل
عضو جديد

تمام يا دكتور ...

عستعمل اول اسبوع سيروكسات 25 و من ثاني اسبوع عزود جرعته الي 50 و افضل ثابت علي الجرعه ده لحد نهايه فتره العلاج .. معاه كونكور 2.5

طاب بالنسبه للادويه القديمه اتوقف عن استعمالها فجأه و لا تدريجيا ؟

قديم 25-10-2013, 02:34 AM   #7
د.رعد الغامدي
مستشار

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

ماشفت ردك الأول اللي سألت فيه عن سبب اختفاء الاعراض مع ابيليفاي الا الحين

ابيليفاي مضاد ذهان وله مفعول مهديء للقلق أشبه بخلق حالة من اللامبالاة
ومن جهة أخرى له مفعول محفز للنشاط الحركي وربما الحوافز النفسية، وبالتالي يخفف من الشعور الانطوائي
ويخفف من عدم الرغبة في الحياة، لدرجة انهم قالوا انه يفيد في الاكتئاب

على كل حال لا أرى انه العلاج المناسب لك او على الأقل قد يفيدك لكن ليس الفائدة المطلوبة

ارى ان توقف ابيليفاي بالتدريج، بجرعة 15 ملجم يوم بعد يوم، او 7.5 يوميا لمدة اسبوع ثم تتركه. سيرتيندول اتركه مباشرة
وانديرال ان كنت تستخدمه ايضا اتركه مباشرة لأن كونكور يؤدي نفس مفعوله

قديم 26-10-2013, 06:15 PM   #8
احمد الوكيل
عضو جديد

اوكي :)

حضرتك هل في دواء يحسن من القدره علي التركيز ؟ و يحسن الاداء اثناء المذاكره .. لاني محتاج اعوض السنه ده و اذاكر افضل .. انا كنت دائما بسأل الدكتور الي روحتله علي شئ من النوع ده فكان بيكتبلي ابيكسيا و ده علاج ممنهوش اي لزمه ؟

و انا لا انوي استخدامه الا اثناء فتره الدراسه .. و طبعا لا يهم السعر

قديم 27-10-2013, 07:23 PM   #9
د.رعد الغامدي
مستشار

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

الأدوية اللي تحسّن التركيزأخي الكريم هي التي لها خاصية منشّطة

وهي بالطبع ادوية خاضعة للرقابة في أغلب الدول ، وأعتقد نفس الشيء في مصر