المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

السلام عليكم

السلام عليكم .. هو مرض الوسواس ده كان موجود زمان ؟ يعنى مثلا من مائة سنه ؟ يعنى هو مرض اكتشف جديدا ولا كان موجود فى القرون القديمه

قديم 31-12-2015, 03:40 PM   #1
قلب طيب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية قلب طيب
قلب طيب غير متواجد حالياً

السلام عليكم

السلام عليكم ..
هو مرض الوسواس ده كان موجود زمان ؟ يعنى مثلا من مائة سنه ؟
يعنى هو مرض اكتشف جديدا ولا كان موجود فى القرون القديمه ؟
وبرده عايز اسأل عن حاجة تانيه : بالنسبه للوساوس العقديه اللى بتكون فى الشك فى الدين مثلا دى كانت موجوده ايام الرسول عليه الصلاه والسلام عندما قال فليستعذ بالله ولينته
يبقى الوساوس دى كانت من الشيطان لان الرسول قال لنا ان نستعيذ بالله ...انا اقصد من كلامى انه كان من الشيطان بس ولا كان مرض زى ماهو موجود النهارده ويحتاج لعلاجات ؟
وهل الوساوس العقديه دى زمان يعنى كان يصاحبها الاكتئاب والاعراض الموجود اليوم من قلق وعدم تركيز وتوتر ولا دى حاجات جديده فى عصرنا ؟؟؟؟
المصدر: نفساني

قديم 31-12-2015, 03:55 PM   #2
ماندوزا
V I P
الصلع غزا رأسي

الصورة الرمزية ماندوزا
ماندوزا غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اي اخوي النفس البشريه تشكك بما حولها وهذا شي طبيعي. اما ايام الرسول فـ الوسواس الي انت قرأت عنه لم يكن الوسواس المرضي ، بل كان تسائلات اكثر ماهي وسواس وايضا شك. لان الدين كان جديد بالنسبه لهم والبعض لا يطمئن لكن لم يكن وسواس بمعنى الوسواس الذي يأتي في بالنا ، بل انها وساوس تشكيك وتسائل مثل ما أسلفت.

اما عن الوسواس هل كان موجود زمان او لا ، فـ نعم موجود من ايام الاغريق ولكن لم يسمى وسواس قهري الا في أوائل القرن الثامن عشر ميلاديه عن طريق الطبيب الفرنسي إسكوريل.

ولا تنسى ان علماء الفلسفه والمنطق افلاطون وتلميذه ارسطو الذي توفو قبل الميلاد ب ثلاث مائة سنه هم الي عن طريقهم دخل العالم بعلم النفس والاجتماع.

اتمنى اني افدتك

قديم 31-12-2015, 04:18 PM   #3
قلب طيب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية قلب طيب

جميل جدا ..معنى هذا الكلام ان الشيطان ليس له اى دور فى الوسواس القهرى وانه مرض
اذن انا اتعامل مع نفسى انها ليست وسوسه شيطان وانما هو مرض نفسى مرتبط بالنفس
هل كلامى كده مظبوط ؟
وكيف كانوا ايام الاغريق يتعاملون مع المرض ده ؟ هل فيه حد اتكلم عن علاجه وقتها ؟

قديم 31-12-2015, 04:27 PM   #4
ماندوزا
V I P
الصلع غزا رأسي

الصورة الرمزية ماندوزا

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قلب طيب مشاهدة المشاركة
جميل جدا ..معنى هذا الكلام ان الشيطان ليس له اى دور فى الوسواس القهرى وانه مرض
اذن انا اتعامل مع نفسى انها ليست وسوسه شيطان وانما هو مرض نفسى مرتبط بالنفس
هل كلامى كده مظبوط ؟
وكيف كانوا ايام الاغريق يتعاملون مع المرض ده ؟ هل فيه حد اتكلم عن علاجه وقتها ؟
اما عن طرق علاجهم بالاغريق ف غالبا ما كان القتل وكان عندهم هوس اصلا بالشخصيات المتماثله ولهذا تسمع عن مدن كالمدينه الفاضله وتخيلات افلاطون الاجتماعيه... ف اترك عنك علاجهم هههههههههههه

اما مرض الوسواس ، نعم هو مرص لكنه مرض عصابي وليس ذهني اي انه مكتسب دخيل وليس داخلي المنشأ من الدماغ ولهذا يشفى المرء منه بسهوله ان شاء الله.

في مواضيع عن تدرج العلاج النفسي من قطع اعضاء وحبس انفرادي وصدمات كهربائيه والتجويع وقرأت ايضا في هذا المنتدى عن بعض العلاجات القديمه.

اما العلاج الحديث، ف الحمد لله يشفى المرء بمده اقصاها 10 اسابيع بأحد مضادات الاكتئاب المناسبه والتي توصف حسب تاريخ الحاله اي مسبب الوسواس الرئيسي.

قديم 31-12-2015, 04:40 PM   #5
قلب طيب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية قلب طيب

هما بيقولوا انه مرض عصابى .. بس انا حالتى وصلت مره من المرات لما قطعت كل الادويه وتركت الطبيب من نفسى جاتنى حاله كنت اسمع اصوات حد بينادى عليا فكنت بروح اشوف اللى بينادى ملقيش حد واسمع امى تبكى اذهب واشوفها ملاقيهاش تبكى ولا حاجه الاقيها نايمه وكنت اقول لاخى انا جنبى بيوجعنى وحاسس انها الزايده ولازم اروح لطبيب يكشف عليا وكنت بحس بالم فعلا .. اخويا يقولى الزياده بتبقى فى الجنب اليمين وانا كنت حاسس بالالم فى الجنب الشمال ..مع انه بيقولى ان الزايده فى اليمين كنت اشك انى بيضحك عليا علشان يهدينى ويخلينى انام وخلاص ...المهم دخلت فى حاله هستريا عمال اتكلم واقول كل اللى جوايا وانا راقد على السرير اخويا علشن يهدينى راح جبلى منوم واخدته ونمت بعدها رحت للدكتور قالى انى كنت دخلت فى بدايه مرض الفصام واللى حصى ده اعراض فصاميه فاخذت العلاج والحمد لله تحسنت كتير ...هل انا كده بقى ابقى مرضى ذهانى وليس عصابى ؟ والضيقه اللى ملازمانى دى مش حتروح خالص وعدم التركيز والاستيعاب عمره ما هيتحسن ؟؟؟؟

قديم 31-12-2015, 04:48 PM   #6
ماندوزا
V I P
الصلع غزا رأسي

الصورة الرمزية ماندوزا

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

مرض الوسواس لا يتحول الى فصام نهائيا الا في حالات مرضيه نادرا وتكون قد عاشت مع الوسواس اكثر من عشرين سنه والعلماء اقرو ان نسبة تحول امراض القلق الى فصام 5 بالميه فقط وما زال الموضوع تحت الدراسه.

مرض الفصام قد يبدأ على انه وسواس صحيح وهذا تم اقراره ان يبدا بوسواس ولكن عادة يكون وسواس قهري على النفس اي تغسيل اليد اكثر من مره، الهوس من الجراثيم وهكذا.

انا لا اعتقد فيك فصام ، لان الفصام يتميز باصوات غير معروفه يعني ناس ما تعرفها ابدا وتتكلم معاك اما سماع اصوات اشخاص تعرفهم ف هذا عادي هلاوس سمعيه تجي مع الاجهاد فقط و كانت تحصل لنا كثير حتى قبل مرضنا اسمع امي تنادي اروح لامي ناديتيني تقولي لا.

وهذي هلاوس سمعيه من الاجهاد والوسواس يجهد العقل اصلا ف طبيعي تجيك هلاوس سمعيه ولكن تكون لاشخاص تعرفهم اصوات تعرفها وليس اصوات غريبه مثل الفصام.

تحسنك على مضاد الذهان يحصل عادي واصلا يصرف بجرعات قليله لمن لديهم اضطراب القلق بانواعه ( اضطراب القلق يشمل الوسواس والرهاب والهلع والصدمات ما بعد الاصابه ومرض القلق العام والتوهم المرضي .... الخ ) لكنه لا يعالج مائه بالمائه لهذا يضيفون جرعه مضاد للذهاب بسيطه مع مضاد القلق او الاكتئاب.

التعديل الأخير تم بواسطة ماندوزا ; 31-12-2015 الساعة 04:50 PM

قديم 31-12-2015, 05:13 PM   #7
قلب طيب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية قلب طيب

اخى انا والله بستفيد منك .. اشكرك لكن انا دلوقتى تركيزى واستيعابى ضعيف اعمل ايه ؟؟
وبرده هل لما ابطل الادويه اللى باخذها دى تحت اشراف الطبيب طبعا هتزيد عليا الوساوس ؟ يعنى الادويه اللى باخدها دى مفعولها مؤقت فقط ولا هيه علاجيه ومش هحتاجلها تانى ؟
انا اعلم ان تركيزى مشتت بسبب تفكيرى وساوسى لكن الافضل انى اكمل على الادويه ولا اشوف حل اخر كقطع الادويه تدريجى او الذهاب لطبيبب اخر ؟

قديم 31-12-2015, 05:21 PM   #8
قلب طيب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية قلب طيب

هو انا لوقدرت انى اتخلص من كل الوساوس اللى عندى الوساوس الكبيره والصغيره هيتحسن تركيزى ويبقى كويس ؟ ولا التركيز ملهوش علاقه بوجود الوساوس من عدمها ؟

قديم 31-12-2015, 05:23 PM   #9
ماندوزا
V I P
الصلع غزا رأسي

الصورة الرمزية ماندوزا

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اقتباس:
اخى انا والله بستفيد منك .. اشكرك لكن انا دلوقتى تركيزى واستيعابى ضعيف اعمل ايه ؟؟
وبرده هل لما ابطل الادويه اللى باخذها دى تحت اشراف الطبيب طبعا هتزيد عليا الوساوس ؟ يعنى الادويه اللى باخدها دى مفعولها مؤقت فقط ولا هيه علاجيه ومش هحتاجلها تانى ؟
انا اعلم ان تركيزى مشتت بسبب تفكيرى وساوسى لكن الافضل انى اكمل على الادويه ولا اشوف حل اخر كقطع الادويه تدريجى او الذهاب لطبيبب اخر ؟
انت تحتاج مضاد اكتئاب مع جرعه بسيطه للذهان وهالشي دكتورك يقرره لكن لازم تكون واضح معاه ان الاصوات هلاوس لان الفصام يتكلم مع الصوت عادي جدا فهمت علي

اما موضوع الدواء وهل هو مهدئ او انه بنادول مثل ما يقولون،، انا بعطيك زبدة العلاج

العلاج يرفع مزاجك وهذا طبعا برفع السيروتونين،، لما يرتفع المزاج تصير متحكم اكثر بالافكار اي انك تقدر تسيطر على الفكره بدال ما تسيطر هي عليك ( فيصير الوسواس القهري ، الوسواس المقهور ) وهذا ببساطه عمل الدواء يرفع من ادراكك اكثر بالوسواس لدرجه ان الفكره لما تجيك رح تجيك الضحكه وتقول معقوله كنت اصدق هالوسواس وانا اقول لك هذا بشكل حرفي رح تضحك على مدى سذاجة الفكره. لكن يبدا مفعوله بشكل بطئ ومع الجرعه العلاجيه وليس التمهيديه تبدا علامات التحسن تظهر في خلال اسبوعين الى 8 اسابيع

ومن 8 اسابيع الى 12 اسبوع تكون وصلت للشفاء التام بإذن الله

اما موضوع انتكاسات وغيره،، الانتكاسات لها عوامل كثيره اهمها 3 نقاط

1- عدم اخذ كورس علاجي بالمده المطلوبه وهي حسب مدة المرض

2- عدم التوجه للعلاج السلوكي وبالوسواس يكون اهم علاج سلوكي انك لما تبدا تتعافى ، تبدأ تحقر الافكار شوي شوي

3- صدمه بالحياه يعني ضغوط نفسيه قويه ك وفاة شخص عزيز او ازمه ماليه قويه والى اخره من الضغوط النفسيه الحياتيه

اتمنى اني افدتك اخوي

قديم 31-12-2015, 05:25 PM   #10
ماندوزا
V I P
الصلع غزا رأسي

الصورة الرمزية ماندوزا

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اقتباس:
هو انا لوقدرت انى اتخلص من كل الوساوس اللى عندى الوساوس الكبيره والصغيره هيتحسن تركيزى ويبقى كويس ؟ ولا التركيز ملهوش علاقه بوجود الوساوس من عدمها ؟
التركيز اخوي نعم معلق بالحاله النفسيه

والدليل، ان لما تكون طبيعي غير مريض نفسيا وواجهت ضغط عمل مثلا،، تركيزك بيقل على المحيط الي حولك يعني لو اخوك اتصل وقال مرني بعد عملك يمكن تقوله ايوه بدون تركيز وتنساه فعلا ويتخانق معاك هههههههههه

طبيعي هالشي لا تقلق

قديم 31-12-2015, 06:13 PM   #11
قلب طيب
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية قلب طيب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماندوزا مشاهدة المشاركة
انت تحتاج مضاد اكتئاب مع جرعه بسيطه للذهان وهالشي دكتورك يقرره لكن لازم تكون واضح معاه ان الاصوات هلاوس لان الفصام يتكلم مع الصوت عادي جدا فهمت علي

اما موضوع الدواء وهل هو مهدئ او انه بنادول مثل ما يقولون،، انا بعطيك زبدة العلاج

العلاج يرفع مزاجك وهذا طبعا برفع السيروتونين،، لما يرتفع المزاج تصير متحكم اكثر بالافكار اي انك تقدر تسيطر على الفكره بدال ما تسيطر هي عليك ( فيصير الوسواس القهري ، الوسواس المقهور ) وهذا ببساطه عمل الدواء يرفع من ادراكك اكثر بالوسواس لدرجه ان الفكره لما تجيك رح تجيك الضحكه وتقول معقوله كنت اصدق هالوسواس وانا اقول لك هذا بشكل حرفي رح تضحك على مدى سذاجة الفكره. لكن يبدا مفعوله بشكل بطئ ومع الجرعه العلاجيه وليس التمهيديه تبدا علامات التحسن تظهر في خلال اسبوعين الى 8 اسابيع

ومن 8 اسابيع الى 12 اسبوع تكون وصلت للشفاء التام بإذن الله

اما موضوع انتكاسات وغيره،، الانتكاسات لها عوامل كثيره اهمها 3 نقاط

1- عدم اخذ كورس علاجي بالمده المطلوبه وهي حسب مدة المرض

2- عدم التوجه للعلاج السلوكي وبالوسواس يكون اهم علاج سلوكي انك لما تبدا تتعافى ، تبدأ تحقر الافكار شوي شوي

3- صدمه بالحياه يعني ضغوط نفسيه قويه ك وفاة شخص عزيز او ازمه ماليه قويه والى اخره من الضغوط النفسيه الحياتيه

اتمنى اني افدتك اخوي
طيب انا لحد دلوقتى كملت 4 سنوات على الادويه بدون انقطاع ..وبالفعل زى ما انت قلت الدكتور عطينى مضاد للاكتئاب اللى هو فافرين مع مضاد للذهان
هل بعد ما اكملت 4 سنوات مستمره لو انقطعت تدريجيا عن الدواء هتحصل انتكاسات ولا لا .... انت قلت لازم كورس علاجى بمده معينه
برده هيه الادويه بتعمل خمول للشخص وكسل وبتخليه لا مبالى بمهامه ؟ يعنى انا بفكر اول ما اروح للدكتور المره الجايه اقوله انى يبدأ يقطع الدواء تدريجى
يعنى انا ابطل الادويه هكون برده عندى خمول وكسل ولا مبالاه ولا هكون نشيط واجتهد اكثر من حالتى وانا اخذ الادويه ؟
سؤال تانى برده انا كنت متفوق فى دراستى قبل المرض هل استطيع ان اعيد هذا التفوق مره اخرى ولا ده صعب ؟

قديم 31-12-2015, 06:23 PM   #12
ماندوزا
V I P
الصلع غزا رأسي

الصورة الرمزية ماندوزا

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اقتباس:
طيب انا لحد دلوقتى كملت 4 سنوات على الادويه بدون انقطاع ..وبالفعل زى ما انت قلت الدكتور عطينى مضاد للاكتئاب اللى هو فافرين مع مضاد للذهان
هل بعد ما اكملت 4 سنوات مستمره لو انقطعت تدريجيا عن الدواء هتحصل انتكاسات ولا لا .... انت قلت لازم كورس علاجى بمده معينه
برده هيه الادويه بتعمل خمول للشخص وكسل وبتخليه لا مبالى بمهامه ؟ يعنى انا بفكر اول ما اروح للدكتور المره الجايه اقوله انى يبدأ يقطع الدواء تدريجى
يعنى انا ابطل الادويه هكون برده عندى خمول وكسل ولا مبالاه ولا هكون نشيط واجتهد اكثر من حالتى وانا اخذ الادويه ؟
سؤال تانى برده انا كنت متفوق فى دراستى قبل المرض هل استطيع ان اعيد هذا التفوق مره اخرى ولا ده صعب ؟
التفوق الدراسي هذي حسب قدراتك العقليه وعقلك سليم لكن مشكلتك الخمول

صحيح الخمول قد يأتي ك عارض جانبي من الدواء وهو انا يزول بعد ثلاثة اشهر او اقل .... او يبقى معاك الى حين قطع الدواء

اللامبالاة فعلا بعض الاشخاص وليس الجميع، يعني قد تكون النسبه 30 الى 35 بالميه من المستخدمين للادويه يأتيهم لا مبالاة او تبلد مشاعر وهذا شي طبيعي ويزول مع ترك الدواء ولكن لا يزول على طول ، بل يزول بعد توقف الدواء بالتدريج ، شهر شهرين وقد يصل الى سنه ولكنه يزول بالنهايه.

اما الانتكاسات ف اعطيك اهم الاسباب في الاعلى

اما المده العلاجيه طبعا الطبيب يحددها لكن الصحيح ان تكون بمدة المرض. يعني بمجرد انك تتحسن مية بالميه تبدأ تكمل الحرعه نفسها بنفس مدة المرض. لو مرضك خمس سنوات، تاخ الجرعه خمس سنوات وبعدها تبدأ التدرج بترك الدواء